”Noggrannhet, dialog och erfarenhet är avgörande”
Simhallen i Täby Park: Det går så klart utmärkt att bygga simhallar i prefabricerad betong, men det kräver planering, kompetens och erfarenhet.
Omsorgsfull tätning, dagliga inspektioner och noggrann planering av hur de största betongelementen ska transporteras och lossas – det är några moment som sticker ut.
Det sprängs, borras, knackas och monteras. Täby kommun växer så det knakar, sedan 1948 har antalet invånare mer än femdubblats. Den nya simhallen blir ett nytt landmärke i stadsdelen Täby Park och kommer att inrymma en 50-metersbassäng, två multibassänger, familjebad, bastu, gym och mycket mer.
Denna junimorgon pågår fasadmontering för fullt. Den svarta, slipade terrazzofasaden ger ett glimrande, levande intryck.
– Just nu är ju fasaden dammig från slipning och byggande, men den kommer att glänsa fint när vi tvättat av den, säger Jakob Toresbo, projektledare på Strängbetong och kisar mot fasaden.
Vissa beslut fattas tidigt
Strängbetong har levererat bland annat: fasad, väggar, tak, golv, pelare, läktare, trapp och basen till en trampolinsvikt, allt i prefab-betong, till den nya simhallen. Jakob Toresbo beskriver hur han själv och alla inblandade hela tiden måste ligga minst tio steg före i tanke och projektplaner.
– När vi skulle transportera de största betongelementen, som nyligen blev tak ovanför 50-meters-bassängen, då krävdes verkligen framförhållning. Det är nämligen 35,5 meter långa STT-kassetter som väger 24 ton styck, säger Jakob Toresbo och förklarar:
– Betongelementen (kassetterna) måste gjutas och delvis anpassas efter vilken transport vi använder. Det handlar bland annat om stödpunkterna vid transport, så kallade pallningspunkter. Därför behövde vi tidigt fatta beslut om exakt vilken lastbilsmodell vi skulle använda och vilken färdväg vi skulle ta.
Kräver robusta byggnader
En annan aspekt som gör simhallar unika, jämfört med konstruktioner i torra miljöer, är hur djupt in i elementen armeringen ska placeras och hur noga dessa måste isoleras.
– Simhallar är en extrem miljö. Byggnaden ska klara vattenavdunstning, klor och slitage från tusentals besökare, år efter år. Därför är det väldigt noga med rätt korrosionsklass (hur material klarar påfrestningar) och tätskikt (en slags tätningsduk) som används för att skydda armeringen, konstaterar Jakob Toresbo.
Dagliga inspektioner
Extrema miljöer kräver extrem noggrannhet. Därför inspekteras alla betongelement i slutet av varje arbetsdag.
– Vid all byggnation uppstår sprickor som är synliga för ögat. Men när det gäller simhallar handlar det om vilka material som ligger bakom eller snarare inuti i elementet. Om det finns armering som måste skyddas fylls sprickan med en epoxy-injektering. Då borrar vi ett hål ovanför sprickan och fyller den med härdplast vilket gör området tätt och tåligt, förklarar Jakob Toresbo.
Lager på lager
En annan aspekt som gör byggandet av denna simhall unikt är att arbetet behöver delas upp i flera led. De involverade aktörerna jobbar omlott för att montera, täta och isolera. Lager för lager.
– Fasaden består av: innervägg i betong, isolering och en yttre fasadskiva i slipad betong. Först reser vi innerskivorna, sedan kommer nästa aktör in för att täta och isolera. Därefter monteras de yttre fasadskivorna i slipad betong, beskriver Jakob Toresbo.
Rondellsväng med jätte-element
Innan vi skiljs åt berättar Jakob Toresbo om tillfället då de största betongelementen skulle transporteras till byggarbetsplatsen.
– Vi behövde tre rejält stora lastbilar som bildade ett långsamtgående fordonståg på 140 meter. Ekipaget leddes av en vägtrafikledare och två följebilar som körde från Strängbetong i Kungsör till Täby Park. Allt rullade på fint, men nålsögat låg precis utanför byggarbetsplatsen. Där skulle de väldiga lastbilarna passera en ganska liten rondell. Det var många nyfikna som höll andan de sekunder som det tog för chaufförerna att svänga runt, säger Jakob Toresbo och ler åt minnesbilden.
– I den stunden var jag extra tacksam för de erfarna chaufförer och transportörer som vi samarbetar med.
I juli 2022 är det möjligt för Täbybor och övriga besökare att hoppa ner i de nya bassängerna i Täby Park.
5 saker att tänka på när du planerar en simhall
Tips från Ingemar Sjöstedt, på projektledning fastighet, Täby kommun.
1.Innan projektet påbörjas. Lägg tid och omsorg på en prioritering för vad som är det absolut viktigaste att uppnå med simhallen. Då blir det enklare att skala bort någon del senare, om det skulle behövas.
2. Se till att rätt kompetens finns med i projektet: från projekt- och projekteringsledare till fuktkonsult, konstruktör, arkitekt med flera.
3. Ställ krav på att entreprenörerna som involveras har gedigen erfarenhet och kompetens för de nyckelroller som finns i ett simhallsprojekt. Ett väl fungerande samarbete där entreprenören delar sin kompetens är ovärderligt.
4. Uppfinn inte hjulet igen, använd robusta och väl beprövade lösningar så långt det är möjligt.
5. Hitta rätt ambitionsnivå i miljöarbetet. Undersök vilka delar som ger mest effekt att ställa krav på ur ett miljöperspektiv. Det kan vara allt från byggmaterial och transporter till driftskedet: uppvärmning av lokaler och vatten. Fatta beslut om hur dessa följs upp när ni går över till drift. Täby simhall är preliminärt certifierad för Miljöbyggnad 3.0 Silver (se rutan nedan).
Ett landmärke i Täby Park
Den nya simhallen i stadsdelen Täby Park blir en modern friskvårdsanläggning med något för alla invånare. Här byggs: en 50-metersbassäng, två multibassänger, familjebad, bastu, gym och servering. Den totala ytan är 10 700 kvadratmeter. Simhallen ersätter det äldre Tibblebadet som uppfördes i mitten av sjuttiotalet.
Miljöbyggnad 3.0 Silver
Täby simhall är preliminärt certifierad för Miljöbyggnad 3.0 Silver. Miljöbyggnad är ett svenskt system för miljöcertifiering av byggnader. Miljöcertifiering av en byggnad innebär att miljöarbetet och byggnadens miljöprestanda granskas av en tredje part. Systemet ägs och utvecklas av Sveriges största organisation för hållbart samhällsbyggande, Sweden Green Building Council, som även genomför certifieringarna. För att nå standarden Miljöbyggnad 3.0 måste kraven i 15 indikatorer uppnås, mer om dem här.
Text: Ulrika Nybäck
Foto: Beatrice Graalheim