”Vi driver på utvecklingen för säkrare lossning”

Att lossa stora betongelement från lastbil kräver kompetens, erfarenhet och goda säkerhetsrutiner.

De senaste arton månaderna har Strängbetong drivit på för att få fram en ny plattform för säker lossning.
– Vi ska inte konkurrera inom säkerhet. Genom samarbeten och standarder vill vi att hela branschen ska kunna lossa på ett säkrare sätt, säger Mikael Rolf på Strängbetong.

På Strängbetong står säkerhetsfrågorna alltid högst upp på agendan, och visionen är noll arbetsplatsolyckor. Men om och när en incident inträffar gäller det att förstå både bidragande orsaker och rotorsaken för att kunna sätta in rätt åtgärder.

– För två och ett halvt år sedan skadades en av våra medarbetare i Stockholm vid lossning från lastbil. Som väl är kunde personen i fråga återhämta sig helt. Men som alltid vid incidenter, är våra rutiner att ta reda på hur vi kan förebygga och undvika att något liknande händer igen, säger Mikael Rolf, arbetsmiljöingenjör inom HSQE på Strängbetong.

Började söka lösningar

Ansvarig funktionschef i ledningsgruppen gav Mikael Rolf uppdraget att ta reda på vilka förändringar och förbättringar som kan leda till säkrare lossning. 

– Jag kontaktade flera av de företag som tillverkar lossningsplattformar och de var positiva och tillmötesgående. De satte ganska snart i gång med ett utvecklingsarbete i dialog med oss, säger Mikael Rolf.

Förbättringsförslag och idéer diskuterades och realiserades. Så snart det fanns intressanta prototyper var det dags för chaufförer, lastkopplare, skyddsombud, platschefer och montagechefer att testa och utvärdera.

– De berörda som praktiskt ska använda plattformen har fått möjlighet att ge feedback och avgöra om den är smidig att använda. Att involvera de personer som ska använda plattformen är jätteviktigt och vi har fått många värdefulla synpunkter under de förarbeten och fälttester som gjorts, säger Mikael Rolf.

Robust, monterarbar och flyttbar

Den nya lossningsplattform som Strängbetong börjat använda har utvecklats av Tammet. Under våren och försommaren har den testats i tre byggprojekt i mellersta och södra Sverige.

Lina Söderkvist, platschef på Strängbetong, är en av dem som tyckt till. Tillsammans med lastkopplare och chaufförer har hon testat lossningsplattformen på tre byggarbetsplatser sedan hösten 2021.

– På våra byggen behöver vi lossningsplattformar som är säkra, robusta, monterarbara och flyttbara. Den nya plattformen från Tammet lever upp till alla dessa krav. Tidigare plattformar har endera varit lätta och flyttbara, men för klena. Det finns ju också platsbyggda plattformar, men då går flyttbarheten och tidsvinsten förlorad, menar Lina Söderkvist.

Man arbetar med att lossa betongelement.
Om och när en incident inträffar gäller det att förstå både bidragande orsaker och rotorsaken för att kunna sätta in rätt åtgärder.

Synpunkter på sektioner och grindar

Den nya plattformen består av prefabricerade moduler som lyfts på plats med en kran. Den tar cirka fyrtio minuter att montera.

– Själva grunden var bra från början, att lastkopplaren boxas in och skyddas från alla håll. Den feedback vi gett handlar om mindre justeringar; vi har behov av fler sektioner på plattformen, så det ska stämma med längden på vår last. Vi hade också synpunkter på grindarnas placering fram- och baktill, så de bättre skulle passa lastbilens mått, säger Lina Söderkvist.

Lyft frågan redan vid upphandling

Det har saknats standardiserade lossningsplattformar, guider och rutiner som alla i byggbranschen kan använda.

– Vårt mål är att det ska bli självklart för varje kund och byggentreprenör att beställa säker lossning från början. Fram till dess gäller det att vi alla hjälps åt att föra upp lossning på dagordningen. På Strängbetong har vi utbildat våra säljare, så de lyfter frågan redan när affären landar, säger Mikael Rolf och fortsätter:

– När projektet väl är i gång följer våra projektledare upp att rätt plattform, eller motsvarande säker lösning, bokas i god tid. Sedan ska projektledaren också säkerställa kontakta transportören när det är dags för lossning, för att bekräfta att allt finns på plats.

Samtliga sidor boxas in

Med lossningsplattformen från Tammet kör lastbilen in mellan två ramper. Sedan boxas alla sidor in med skyddsräcken. Gångplanen är 1,7 meter höga vilket tillåter Strängbetongs maximala lasthöjd för håldäck. Gångplanen skjuts in tätt intill lastbilen så att glappet mellan gångplan och lastbil blir så litet som möjligt (utan att orsaka repor). Monterarbara trappor, med anti-halk-steg, fästs på båda sidor om lastbilen. Även gångplanen består av anti-halk-gallerduk (se videon).

Enkelheten vid hantering, justering, flytt och montering tillsammans med robustheten är produktegenskaper som uppskattas av de personer som testat den nya lossningsplattformen

Lossningsbrygga för trånga utrymmen

När det är ont om utrymme på byggarbetsplatsen kan det behövas en annan typ av lösning. I de fallen använder Strängbetong en lossningsbrygga med två fallskyddsblock, där personerna som lossar är förankrade i sele.

– Jag tror att det kommer att det utvecklas ytterligare några plattformar för lossning framöver. Det viktigaste är att vi efterlever att krav på säkerhet och att alla aktörer följer samma standarder för säker lossning, säger Mikael Rolf.

Guide, kravspecifikation och samarbeten

Under försommaren och hösten kommer Mikael Rolf och hans kollegor att jobba för att den nya plattformen används – och att standarder för säker lossning efterlevs i hela byggbranschen.

– Att förändra beteenden görs inte i en handvändning. Nu behöver vi hjälpas åt att sprida kunskapen om säker lossning till våra beställare, så de ger oss ytan som krävs för att använda plattformen, säger Mikael Rolf och fortsätter:

– Vi är också aktiva i initiativet Håll Nollan som jobbar för att ingen ska skada sig på svenska byggarbetsplatser. Där tar vi just nu fram en guide och en uppdaterad kravspecifikation för säker lossning som kan användas bland annat vid upphandlingar.


Vi är aktiva i Håll Nollan

Håll Nollan är en uppmaning och en påminnelse om en av de absolut viktigaste frågorna för oss som jobbar i bygg- och fastighetsbranschen i Sverige – att ingen ska skada sig på våra byggarbetsplatser. Föreningen bakom Håll Nollan heter Samverkan för noll olyckor i byggbranschen.

Så jobbar Strängbetong med säkerhet - kika här!

Text: Ulrika Nybäck

Foto: Christian Andersson