Arlandatornet: Världsunik montering av terrazzoelement

Strängbetong har under sina 80 år skapat, konstruerat och levererat många spännande och utmanande lösningar. Arlandatornet, som invigdes 2001, är definitivt ett av dem. Det är sannolikt första gången i världshistorien som terrazzoelement monteras uppifrån och ned.

Strängbetong fyller 80 år! Det vill vi fira! När vi dök ned i arkiven möttes vi av fascinerande berättelser, här är en av dem.

Tvåtusentalet i byggbranschen präglas av ett ökat fokus på ett klimatsmart och långsiktigt hållbart byggande; men också på effektivisering och en hårdnande konkurrens i globaliseringens spår. Strängbetong levererar betonglösningar till bland annat: Malmö Arena, Kulturens hus i Luleå, Swedbank Arena i Örnsköldsvik och Chabo studentbostäder i Göteborg. I Stockholm är Strängbetong med och bygger bland annat: Södra Länken, Bonniers Konsthall och Arlandatornet.

Klätterbrygga skjuts bit för bit
Tornet är beklätt med terrazzoelement som monterades uppifrån och ner, vilket av allt att döma är första gången i historien som denna metod används. Elementen monteras med hjälp av en klätterbrygga som skjuts, bit för bit, längs med tornet. Bryggan användes även som upplag för ställning för beklädnad av torncabbarnas undersidor.

Betong pumpas till gjutstället
Vid gjutningen användes självkompakterande betong som pumpades upp till gjutstället direkt från pumpbilens ficka via ett rör i ett av hisschakten. Arlandatornet är också slakarmerat och har en efterspänd armering från grunden. Fundamenten är nedsänkt elva meter under marknivå vilket gör att tornet endast svajar 7 millimeter i vind.

Slipad terrazzoyta
Arlandatornets utsida är prydd med svarta och vita betongelement som har en yta av slipad terrazzo. Det svarta symboliserar tekniken och det vita människan. Utbyggnaderna högst upp är stiliserade versioner av korparna Hugin och Munin som vakade över jorden enligt fornnordisk mytologi.

Arlandatornet

Silja Rantanen lyfter poetiska rader
Den finska konstnären Silja Rantanen valde att smycka fasaden med välvda betongelement i slipad terrazzo i vita och svarta band. Några av banden är ornamenterade med rader ur den franske flygaren och författaren Antoine de Saint-Exupérys bok ”Postflyg Syd”. I en spiral längst med tornet kan man läsa det sista kapitlet; om ett flygplan som försvinner under en nattflygning över Sahara.

Tornet är 83 meter högt och sträcker sig elva meter under marken. Både in- och utvändiga detaljer på tornet är inspirerat av flygplansdelar.

Text: Ulrika Nybäck

Foto: Bara Bild