Fler P-platser hos Gekås Ullared
Allt med varuhuset Gekås Ullared är stort och mycket. Varje år besöks det 35 000 kvadratmeter stora varuhuset av 5 miljoner kunder. Och här finns i dag 2700 parkeringsplatser som ska bli fler.
Det är en vanlig torsdag i mars. När kassorna på Gekås öppnar klockan åtta skyndar sig redan de första kunderna med sina rasslande kundvagnar för att komma in. Där inne möts de av ett till synes oändligt utbud av varor, allt från handväskor till leksaker och fryst lax till jeans.
Shoppingparadiset ligger tre mil från Varberg. Med sina låga priser lockar det besökare från hela Sverige, ja, till och med från våra grannländer. Som mest har det besökts av nästan 29 000 kunder på en dag. Gekås har, sedan en något trög start 1963, vuxit varje år. Just nu förbereds en utökning av byggnaden på 25 000 kvm.
Även infrastrukturen runt Gekås har ständigt expanderat. En bristvara när det kommer många kunder är parkeringsplatser, något som antyds av bilar som ”cruisar” nära ingången.
Behövs fler P-platser
– Detta är vi väl medvetna om, säger Gekås byggansvarige Tommy Johansson. Därför har vi under vintern byggt ett nytt parkeringshus på 12 000 kvadratmeter. Det ger oss ytterligare 500 platser som vi ska inviga till i sommaren.
Montaget har precis avslutats, men de två kranar som använts står kvar. Just i dag lyfter de bland annat stålbalkar och annat material på plats. Nu väntar installation av räcken, brandlarm, belysning, toaletter, hissar och rullband.
Med hela åtta pågående byggprojekt har Tommy Johansson bråda dagar. På en karta med olika färgmarkeringar över området visar han var det ska dras nya vägar, var två kullar ska jämnas med marken och var butiken ska byggas ut. Därför uppskattade han när Strängbetong, för drygt 2 år sedan visade upp ett effektivt sätt att bygga det nya parkeringshuset på.
TempoDeck – snabbare och billigare
– Vårt konceptnamn på denna typ av P-hus är TempoDeck™, förklarar Tomas Svenberg, chef Region Syd Strängbetong, och det utvecklades från början för parkeringshus med tillfälliga bygglov på 5 till 10 år och som senare kan demonteras och återanvändas om det blir aktuellt efter.
– Men efter hand har konceptet utvecklats till att användas även i permanenta parkeringshus som tex på Gekås Ullared och på Arlanda Flygplats, tillägger han.
TempoDeck™ består i princip av pelare, balk och bjälklagsplattor, så kallade TT-plattor, och i stället för att foggjuta ihop plattorna för att byggnaden ska bli stabil, så svetsas de ihop.
Vattenavrinningen är löst på ett enkelt sätt. Tomas Svenberg förklarar:
– Mellan TT-plattorna finns en skarv på upp till cirka åtta millimeter för vattenavrinning. Under skarvarna fäster vi en metallränna som leder vattnet till stuprör vid p-husets yttervägg.
TempoDeck™ har ingen slityta av asfalt, utan levereras med färdig farbana av betong från fabrik, vilket ger snabbare byggtid.
– TempoDeck™ har både tidsmässiga och ekonomiska fördelar jämfört med traditionellt byggda p-hus, konstaterar Tomas Svenberg.
Gick otroligt fort
Enkelheten, priset, det snabba montaget och att Gekås sedan länge har ett bra samarbete med Strängbetong, det var de viktigaste faktorerna som gjorde valet av TempoDeck™ enkelt, erkänner Tommy Johansson
– Från den dag vi gjorde beställningen har det gått otroligt fort. Strängbetong kom snabbt till skott med konstruktionen och allt har löpt friktionsfritt.
Text: Carlo Laszlo
Foto: Carlo Laszlo