Vad står det på Arlandatornet?

Hugin och Munin, Odens allseende korpar ur fornnordisk mytologi, var arkitekt Gert Wingårdhs inspiration när han ritade Arlandas nya flygledartorn, vilket stod färdigt 2001. Högst upp på Arlandatornet anas hur de stiliserade korparna spanar åt olika håll. Och de specialgjorda terazzoelementen pryds med textrader av den franske flygaren och författaren Antoine de Saint-Exupérys skildring av en flygning som lämnar Frankrike. Men kommer det fram?

arlandatornet
De vita och svarta banden med texter ur den franske flygaren och författaren Antoine de Saint-Exupérys memoarer.

Den finska konstnärinnan Silja Rantanen svarade för utformningen av tornets fasad, klädda med välvda betongelement i slipad terrazzo i vita och svarta band. Det svarta symboliserar tekniken och det vita människan. En del av banden är ornamenterade med texten ur den franske flygaren och författaren Antoine de Saint-Exupérys bok "Postflyg Syd". I en spiral längst med tornet kan man läsa det sista kapitlet  - om ett ensamt flygplan som försvinner under en nattflygning över Sahara.

Arlandatornet är 83 meter högt och sträcker sig elva meter under marken. Både in- och utvändiga detaljer på tornet har inspirerats av flygplansdelar.

Tornets kärna gjöts på plats med glidform av PEAB. Strängbetongs produktionsanläggning i Herrljunga levererade sandwichelement, enkelskivorna på tornskaften och elementen till överbyggnaden längst upp, där flygledarna sitter.

Alla element i överbyggnaden är assymetriska och innebär att alla element är unika. Det krävde mycket innovativ tankemöda och yrkesskicklighet från alla i processen, från produktionschefer till de erfarna gjutare, för att hitta lösningarna. En särskild produktionsyta skapades i Produktionen där man satte formen av en väldig “skateboardramp” som man gjöt de välvda elementen mot.

Flygplatspersonalens utrymme i tornets högsta punkt.
Arlandatornet
Flygplatspersonalens utrymme i tornets högsta punkt.

Strängbetong levererade även fasadelementen med terrazzoyta som beklär tornet.

– Elementen med textrader skapades genom att använda gummimallar som lades på väggelementen. Därefter blästrades textursparingarna ut för att man sedan skulle kunna gjuta i med den terazzobetong som texten sedan skulle ha. Därefter slipades allt så allt fick samma yta och finish, berättar Tommy Granberg på Strängbetong.

Prefabelementen monterades uppifrån och ner; Arlandas flygledartorn blev därmed ett av de första torn i världen där denna teknik användes. Då det inte gick att komma till med en kran skapades en speciallösning med en räls på plattformen och en vaccuumsug som lyfte elementen. Att få texterna i rätt ordning var en utmaning i sig.

Strängbetong har genom åren svarat för många unika lösningar, men denna räknas, om inte annat till uppdragets omfattning, som ett av största och svåraste.

Mer information

Högst upp på Arlandatornet inleds texterna som vandrar neråt, ömsom på den vita tornsidan, ömsom på den svarta. Raderna inleds med korta telegrammeddelanden.

Saint-Louis du Sénégal anropar Port-Étienne: Postflyget ej anlänt Saint-Louis stop Meddela snarast nyheter.
Port-Étienne anropar Saint-Louis: Vi vet inget sen starten härifrån 16:45 stop Vi inleder genast spaning.

Textraderna på Arlandatornet är hämtade från boken ”Postflyg Syd” av flygaren och författaren Antoine de Saint-Exupéry. Utgiven 1929 i Frankrike, översatt till svenska av Gunnar Ekelöf 1960. Textraderna är hämtade från bokens sista kapitel och är utvalda av den finska konstnärinnan Silja Rantanen.

Text: Carlo Laszlo

Foto: BaraBild

Inställningar för cookies

Vi använder cookies på den här webbplatsen. Vissa behövs för att sidan ska fungera korrekt (funktionella). Andra för att analysera hur vår webbplats används (statistik & marknadsföring).
Läs mer om cookies här.

Funktionella

Funktionella cookies kommer från den aktuella webbplatsen (strangbetong.se) och placerar ut cookies i besökarens webbläsare. Funktionella cookies hjälper dig att göra hemsidan användbar, genom att aktivera grundläggande funktioner såsom språk och sparar dina val du gör kring cookies. Funktionella cookies är alltid aktiverad så att webbplatsen kan fungera så optimalt som möjligt.

[pll_language]
Denna cookies ställs in av Polylang. Cookien används för att lagra användarens språkinställningar.
Sätts av: strangbetong.se
Varaktighet: 1 dag

[moove_gdpr_popup]
Denna cookies ställs in av GDPR Cookies Compliance. Cookien används för att lagra användarens cookieinställningar.
Sätts av: strangbetong.se
Varaktighet: 12 månader

Statistik & marknadsföring

Vi använder oss av Google Analytics 4. Detta ger oss möjligheten att mäta och analysera trafik på webbplatsen. Exempel på användning av information i Google Analytics 4 är: antal besökare under en viss period, vilka sidor besökare tittar på, hur länge är besökare på webbplatsen, med mera.

Statistik

_ga
(GA4 ställer in denna cookie för att skilja mellan användare)
Sätts av: strangbetong.se
Varaktighet: 1 år, 1 mån, 4 dagar

_ga_*
(GA4 ställer in denna cookie för att lagra och räkna sidvisningar.)
Sätts av: strangbetong.se
Varaktighet: 1 år, 1 mån, 4 dagar

_gid
(GA4 ställer in denna cookie för at lagra information om hur besökare använder en webbplats m m)
Sätts av: strangbetong.se
Varaktighet: 1 dag

_gat_UA*
(GA4 ställer in denna cookie för spårning av användarbeteende.)
Sätts av: strangbetong.se
Varaktighet: 1 minut

ln_or
Linkedin ställer in denna cookie för att registrera statistisk data om användarnas beteende på webbplatsen för intern analys.
Sätts av: strangbetong.se
Varaktighet: 1 dag

Marknadsföring

_fbp
Facebook ställer in denna cookie för att visa annonser antingen på Facebook eller på en digital plattform som drivs av Facebook-reklam, efter att ha besökt webbplatsen.
Sätts av: strangbetong.se
Varaktighet: 3 månader

Att hålla dessa cookies aktiverade hjälper du oss att förbättra vår webbplats. Tack!