Stark efterfrågan på hållbara lösningar
De senaste åren har efterfrågan på hållbara lösningar ökat dramatiskt. I denna artikel berättar Henrik Vinell, affärsutvecklare på Strängbetong, om hur hållbarhet är en viktig del i kunderbjudandet. Han siar även om branschens framtida utveckling avseende hållbarhet.
Ser ni en ökad efterfrågan på hållbara lösningar?
Det senaste året har efterfrågan ökat explosionsartat, det gäller alla områden både avseende produkter och arbetsmetoder.
Med all rätt, har vi ett högt fokus på klimatfrågan och våra produkters klimatavtryck, vilket vi utvecklar dagligen. Vi pratar mindre om, men håller lika högt tryck på energieffektivisering, cirkularitet, minskad vattenförbrukning och att ständigt göra vår och branschens arbetsmiljö säkrare.
Vad kan ni erbjuda era kunder på hållbarhetsområdet?
Vi hjälper våra kunder att nå sina klimatmål, säkra leveranser och arbetsplatser. För varje projekt vi erbjuder kan vi räkna ut en helt anpassad CO2-siffra. Vi kan alltså ta fram utsläppsvärden på alla material vi jobbar med, och optimera dem efter kostnad och miljö. Detta presenteras i något vi har valt att kalla Klimatkalkylen som blir en del av offerten och beslutsunderlaget för våra kunder.
Vi har också utvecklat en produktlinje som vi kallar Green Spine Line® - produkter och lösningar med en tydligt förbättrad hållbarhetsprestanda. Det är väldigt glädjande att se hur efterfrågan på dessa produkter hela tiden ökar, därför breddar vi inom kort utbudet så att det omfattar fler produkter.
Trots lågkonjunkturen som drabbat byggbranschen hårt ser vi ändå ett starkt växande fokus på hållbarhet. Det blir allt tydligare kopplat till genomförande allteftersom kunskap och möjligheter utvecklas, i bemärkelsen att vi blir allt bättre på att optimera lösningar tillsammans med våra kunder.
Vi ser också att mätetal och KPI’er som klimatpåverkan per byggarea och person ställs i relation till kostnad.
Hur ser du på framtiden ur ett hållbarhetsperspektiv?
Betongbransch går i en tydlig riktning mot att bli alltmer hållbar. Den utvecklingen drivs framför allt av två faktorer:
- Efterfrågan på hållbara produkter och viljan att minska sitt eget klimatavtryck.
- Kostnadsperspektivet, där koldioxidutsläpp framöver blir allt dyrare. Vi har redan en fingervisning om vad koldioxid kommer att kosta ur ett marknadsperspektiv, och det är en central fråga för affärsutvecklingen framåt.
Mot bakgrund av det så kommer det företag som har lägst utsläpp att ha bäst konkurrenskraft. Material kan bli väldigt dyra i och med att priset för koldioxidutsläpp ökar och det gäller att använda dem effektivt och smart, där är vi på Strängbetong starka.