Här är Strängbetongs lösning för klimateffektiva parkeringshus
Med byggsystemet TempoDeck kan ett tillfälligt parkeringshus flyttas från en plats till en annan. Det är både klimatsmart och kostnadseffektivt med en lösning som bygger på demontering och återbruk. Konceptet finns också för permanenta parkeringshus.
Den stora skillnaden jämfört med andra parkeringshus, prefabricerade eller platsbyggda, är att TempoDeck går att montera ner och bygga upp igen på en annan plats.
– Vi utvecklade konceptet för att tillfredsställa ett behov på marknaden. Det finns tillfällen då du bara får tillfälligt bygglov under exempelvis fem eller tio år. Då är det ju bra om stommen kan plockas ner och sättas upp någon annanstans. Det var så idén om ett flyttbart parkeringshus uppstod, säger Anders Mattsson, teknisk chef på Strängbetong.
Kopplingarna mellan elementen är utformade för att kunna tas loss och därefter monteras ihop igen på nästa plats.
– I andra typer av byggnader är elementen sammangjutna med varandra, vilket gör det mycket komplicerat att montera ner dem. TempoDeck kräver bara att man skär upp en del svetskopplingar. Sedan kan elementen plockas ner, säger Anders Mattsson.
Snabbt, hållbart och kostnadseffektivt
Till skillnad från traditionella parkeringshus har TempoDeck varken tätskikt eller gjutasfalt ovanpå elementen. Körbanorna anläggs direkt på betongen, som fungerar som slityta.
Att det behövs mindre material i byggnaden är en fördel ur både hållbarhets- och kostnadssynpunkt. Dessutom blir det enklare att kontinuerligt kontrollera byggnadens skick, eftersom betongelementen inte är dolda, vilket underlättar underhållet.
Parkeringshuset går även fort att montera. Ett TempoDeck med cirka 500 parkeringsplatser kommer på plats på endast sex veckor. Då räknar vi inte in tiden för att få system för avvattning, sampåkörningsystem inklusive räcken på plats.
– Eftersom du kör på betongens överyta är det bara linjemålning, belysning och sådana bitar som måste till efter montaget. Det betyder att parkeringshuset kan tas i drift väldigt snabbt och börja generera intäkter, säger Christian Jensen, affärsansvarig på Strängbetong och lägger till:
– TempoDeck är ett optimerat koncept där vi använder flera av våra produkters kapaciteter och lösningar fullt ut. Det innebär också att tiden för projektering blir kortare än normalt, när kunden följer de råd för genomförande som vi rekommenderar.
Stor frihet vid fasadutformning
Systemet har en maximal spännvidd på 17 respektive 7,5 meter på TT-kassetter och balkar. Konstruktionen är också begränsad till högst sex våningar. TempoDeck lämpar sig därför väl för små och medelstora parkeringshus.
Men inom dessa ramar är friheten att utforma byggnaden relativt stor och många kunder väljer att smycka fasaden för att den ska smälta in i omgivningen.
– Strängbetong kan erbjuda enklare, färgsatta fasadutsmyckningar, men ibland har arkitekterna även tagit fram egna lösningar, säger Christian Jensen.
För att hantera avvattningen har Strängbetong utvecklat ett unikt system som leder bort fukt från bjälklagen i rännor under skarvarna. Vattnet rinner ner i fogarna och leds ut till fasaden för vidare transport till marken.
Lösning även för permanenta parkeringshus
Även om TempoDeck ursprungligen skapades för att vara en tillfällig lösning har allt fler sett det som ett kostnadseffektivt system även för permanenta parkeringshus.
Strängbetong har därför utvecklat konceptet och tagit fram tekniska förutsättningar för en livslängdsklass på 50 år. Det innebär att TempoDeck numera finns i två grundutföranden: Basic för tillfälliga behov och L50 för permanenta byggnader.
TempoDeck passar för både kommersiella P-hus i stadskärnor och för mindre använda P-hus vid bostadsområden eller industrier.
Flyttbarheten blir då en bonus, som kan bli användbar längre fram. Det är inte alltid självklart vad som ska hända med mark på ett par decenniers sikt.
Grön produktionslinje tar ansvar för framtiden
Som marknadsledare inom prefabricerad betong vill Strängbetong ta täten i utvecklingen mot ökad hållbarhet. Inte bara för att möta kunders efterfrågan här och nu, utan också för att ta ansvar för kommande generationers möjligheter att leva på den här planeten.
Arbetet omfattar allt från tydliga kalkyler för minskade utsläpp, smart design och partnerskap för klimatsmart byggande till optimerade betongrecept och återbruk.
Allt detta ligger till grund för en certifierad produktlinje kallad Green Spine Line® som minskar koldioxidutsläppen och hjälper kunderna i deras målsättning att bli klimatneutrala.
Anders Mattsson framhåller också att allt fler kunder och arkitekter efterfrågar lösningar som bygger på återbruk.
– Vi lägger mycket tid på att kontinuerligt förbättra våra produkter ur klimatsynpunkt. Men vårt sätt att arbeta har också stor betydelse. I konstruktionen ser vi till att våra produkter nyttjas maximalt och att det inte blir för mycket armering i betongen. Det minskar både koldioxidutsläppen och kostnaderna.
P-hus byggda med TempoDeck finns här:
- Arlanda P53
- Volvo Hisingen, Sörredsleden och Gustaf Larssons väg
- Gekås, Ullared
- Din Bil, Göteborg
- Kvarteret Sköldpaddan, Kalmar
- CSK, Karlstad sjukhus
5 fördelar med TempoDeck
- Demonterbart. Stommen kan enkelt monteras ner och återanvändas på en annan plats.
- Avskalat. Parkeringshuset behöver ingen slityta, det vill säga tätskikt och gjutasfalt. Körbanorna anläggs rakt på betongen.
- Snabbt. Montagetiden är kort. Cirka 500 parkeringsplatser kommer på plats på sex veckor. Exklusive kompletterande TempoDeck-system.
- Optimerat. Konceptet utnyttjar Strängbetongs produkters kapacitet fullt ut, vilket normalt också ger en kortare projekteringstid.
- Kostnadseffektivt. Kort montagetid innebär att parkeringshuset snabbt kan börja generera intäkter. Eftersom alla delar är återanvändningsbara är det också möjligt att flytta parkeringshuset från en plats till en annan. Återbruk är både klimatsmart och ekonomiskt hållbart.
Text: Johan Bentzel
Foto: Nicke Johansson